Sleep deprivation and.. testicles

Hejoska Kochani 😁 Did you sleep well last night? 🙂

„Well, I would like to start with testicles.”

Tak, to jest cytat – żeby nie było, że wyskakuje Wam tu z.. no właśnie, sprawdźcie koniecznie w glossary na dole znaczenie słowa „testicle” 😅

Ten quote jest z TEDa, którego dziś wysłuchałam w drodze z pracy 🙂

Co to są TEDy? Odpowiedz below the glossary (żeby nie zanudzać tych co wiedzą 😉)

Tak więc Pan Matt Walker poruszył w swojej speech niezwykle significant issue for everyone.

Pytałam Was na początku, czy dobrze dziś spaliście bo.. bo ja nie. Spałam zaledwie 5h, a to unfortunatelly zdecydowanie too little 🙄

Ale o co Mattowi chodzi z tymi jądrami? 😅Otóż mężczyźni who sleep five hours a night mają znacznie mniejsze testicles than those who sleep 7 hours or more… 😯

Pan Walker dodał jeszcze, że ci mężczyźni, którzy routinely sleep just 4 or 5 hours a night mają poziom testosteronu of someone 10 years their senior… 😯

Reasumując, lack of sleep postarza panów o 10 lat 👴(jeśli chodzi o tę sferę życia – testosterone and so on 😉 )

W sumie po tych informacjach ucieszyłam się, że nie mam jąder 😅🙈

Ale zaraz potem Matt dodał, że w female reproductive health można zauważyć equivalent impairments… 😑

Ale spoczko, it’s just the beggining.

Po co Wam tu w ogóle o tym piszę? Bo widzę jaki ogromny impact on your learning ability ma właśnie sleep deprivation i jak ciężko uczyć kogoś, kto jest po prostu niewyspany 🤔

Walker opowiada o badaniu przeprowadzonym na dwóch grupach ludzi

  • people in group 1 slept for 8 hours 😁
  • people in group 2 didn’t sleep at all 🤐

Po takiej nocy zbadano ich brains, u pierwszej grupy learning activities były na poziomie 100%, wszystko działało elegancko, uczyli się easily and very fast. Ale grupa pozbawiona snu, nie miała w ogóle takiej aktywności mózgu.. ani trochę.. nothing, byli praktycznie niezdolni do uczenia się new things. I jest to mocno terrifying 😯

Czyli jak nie śpimy, nasz mózg się potem nie uczy i nie gromadzi wiedzy WCALE

The lack of sleep oddziaływuje nie tylko na nasz mózg..

Twice a year przeprowadza się badanie na 1.6 billion people across 70 countries, a jest to po prostu daylight saving time – zmiana czasu na letni lub zimowy

In spring jak tracimy jedną godzinę i śpimy krócej, odnotowuje się 24% ⬆️increase in heart attacks następnego dnia.

In autumn gdy zyskujemy godzinkę spanka, poziom ataków serca the following day spada o 21%⬇️ Incredible! Isn’t it?

Dokładnie takie same statystyki odnotowuje się for car crashes, a nawet number of suicides 😯

What’s more mamy w swoim organizmie komórki, które nazywają się natural killer cells – one są jak James Bond – znajdują chorobotwórcze komórki i je zabijają. But the worst news is that jeśli się nie wysypiamy, naturalych killersów jest po prostu za mało i dlatego możemy chorować.. not cool! 😣

Jeśli śpimy 4h dziennie, mamy o 70% 😯 mniej tych naszych natural secret agents . I had no idea! To dotyczy również obrony przed komórkami nowotworowymi.

Słyszeliście to kiedyś? You can sleep when you’re dead.. teraz to nabiera zupełnie innego znaczenia i nie jest jednak zbyt dobrą radą 😯

The shorter your sleep – the shorter your life

Tak to wszystko podsumował Matty

No dobra dobra, ale teraz myślicie sobie pewnie „Goodness me.. how can I get better sleep, then?”

Matt poleca przede wszystkim dwa sposoby:

REGULARITY – go to bed and wake up at the same time (tak, niestety w weekendy też) – ma to poprawić ilość i jakość snu

KEEP IT COOL – czyli, nie przegrzewaj się, do snu potrzeba mniej więcej 2-3 stopnie niższej temperatury niż w dzień. Najlepiej około 18 stopni

No cóż, po wysłuchaniu tego TEDa, mam mocne postanowienie poprawy 😀 Jem zdrowo, dużo ćwiczę, ale sen.. tu jeszcze muszę i chcę popracować nad jego quality and quantity 😏

Keep your fingers crossed! 😁

I Wam też tego życzę 🙂

Night night, sleep tight ❤️😘😴

GLOSSARY:

Did you sleep well last night? – Dobrze spaliście zeszłej nocy?
„Well, I would like to start with testicles.” – Coż, chciałbym zacząć od jąder.”
quote – cytat
below the glossary – pod słowniczkiem
significant – istatny, ważny
for everyone – dla każdego
unfortunatelly – niestety
too little – za mało
who sleep five hours a night – którzy śpią 5 godzin dziennie
testicles – jądra
than those who sleep 7 hours or more
routinely sleep just 4 or 5 hours a night
of someone 10 years their senior – kogoś starszego od nich o 10 lat
lack of sleep – niedobór snu
testosterone – testosteron
and so on – i tak dalej
female – żeński
reproductive health – zdrowie reproduktywne (jak masz to zdrowie, to możesz mieć dzidzię)
equivalent impairments – takie same, jednakowe upośledzenia
it’s just the beggining – to dopiero początek…
impact on your learning ability – wpływ na zdolność uczenia się
sleep deprivation – deprawacja snu (brak/niedobór snu)
people in group 1 slept for 8 hours – ludzie w 1 grupie spali 8 godzin
people in group 2 didn’t sleep at all – ludzie w 2 grupie wcale nie spali
brain – mózg
learning activities – czynności związane z uczeniem się
easily and very fast – łatwo i bardzo szybko
nothing – nic
new things – nowe rzeczy
terrifying – zatrważający
The lack of sleep – niedobór snu
Twice a year – dwa razy w roku
1.6 billion people across 70 countries – 1,6 miliarda ludzi w 70 krajach
daylight saving time – czas letni lub zimowy
In spring – na wiosnę
increase in heart attacks – wzrost liczby ataków serca
In autumn – na jesień
the following day – następnego dnia
Incredible! Isn’t it? – niewiarygodne, prawda?
for car crashes – dla wypadków samochodowych
number of suicides – liczba samobójstw
What’s more – co więcej
natural killer cells – natutalna komórka cytotoksyczna
But the worst news is that – ale najgorsza wiadomość to
not cool! – niefajnie
natural secret agents – naturalny tajny agent
I had no idea! – nie miałam pojęcia
You can sleep when you’re dead.. wyśpisz się po śmierci
The shorter your sleep – the shorter your life – krócej śpisz – krócej żyjesz
Goodness me.. how can I get better sleep, then? – O Boże, jak mogę lepiej się wysypiać
REGULARITY – go to bed and wake up at the same time – regularność, idź spać i budź się o tej samej porze
KEEP IT COOL – nie przegrzewaj się
quality and quantity – jakość i ilość
Keep your fingers crossed! – trzymajcie kciuki
Night night, sleep tight – dobranoc, śpij dobrze

TED talk (Technology, Entertainment and Design – Technologia, Rozrywka i Design) – marka konferencji naukowych, które bardzo lubię 😁 są rzetelne i przede wszystkim ciekawe, warto posłuchać 🙂 Wklejam link do wykładu, na podstawie którego zdobyłam powyższe informacje 😏 Sleep is your superpower / Matt Walker (polecam dla zaawansowanych poziom min B2/C1).

Przypominam, że w słowniczku są odnośniki – odsyłacze do www.diki.pl gdzie koniecznie posłuchajcie wymowy 😃😃😃

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.